Wat zijn nachtlenzen?

zondag 20 april 2014


Ik vertelde in het irritatie artikel over nachtlenzen. Een aantal weken geleden had ik de keus tussen zachte lenzen voor overdag + een bril, harde lenzen overdag + een bril of nachtlenzen. Uiteindelijk heb ik voor de laatste gekozen, maar wat is het? En wanneer heb je het nodig?



Waarom had ik nachtlenzen nodig?
Ik zag al een tijdje in de klas het bord niet meer zo goed. Ik vertelde het tegen mijn ouders, waarna we naar de opticiën zijn gegaan en inderdaad mijn ogen waren niet goed. Mijn rechter oog was wel oké, maar mijn linker oog was -1,5, waardoor ik toch echt een bril, lenzen of nachtlenzen nodig had.


Wat zijn nachtlenzen?
Harde lenzen die je s'nachts draagt. In de nacht vervormd het je hoornvlies in een bepaalde vorm, speciaal voor jezelf ontwikkeld, waardoor je de volgende dag goed kan zien. Het sprak me aan doordat je er door wel gewoon mascara, eyeliner, etc kan dragen zonder dat als er wat in je oog komt, wat ontzettend pijn kan doen. Ook is het handig voor sport, maar dat is bijzaak, ehe.


Hoe zien nachtlenzen eruit?
De lens voor het Linker oog is bLauw en de lens voor het Rechter oog is Rood, zo kan je ze makkelijk uit elkaar halen. De kleur zie je op je oogbol en zicht niet.


Hoe werkt het?
Ik doe mijn nachtlenzen in en ga slapen. De volgende ochtend moet ik druppels in mijn oog doen, deze zie je hier rechts. De druppels helpen om mijn nachtlenzen uit te doen, doordat ze na zo'n nacht vacuüm gezogen zitten aan mijn oogbol. Na 10 minuten zijn de druppels ingewerkt en moet ik met het zuigertje (Zie je links staan) de lens eruit halen. Schoonmaken en terug in het doosje doen.


Extra informatie
Per jaar krijg je één paar lenzen. Deze moet je om de 2 maanden reinigen met de bovenstaande producten.


Mijn mening
Ik ben ontzettend blij met nachtlenzen, het is wel is waar niet goedkoop, maar ik zie nu goed en duidelijk. Het inzetten lukt me wel al vind ik het uitzetten wat pijnlijker.

Heb jij goede ogen? En wist je al wat nachtlenzen waren?

Liefs Maaike

4 opmerkingen:

  1. Oh zo is dat dus! Handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In mijn klas zit er ook iemand met nachtlenzen! Ik snapte nooit echt wat het inhield, goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Helaas zijn ze ondertussen al gebroken.. Ik doe het wel erg snel, gelukkig hebben we nog garantie!

      Dankjulliewel meiden!

      Liefs Maaike

      Verwijderen

Zou je een reactie willen achterlaten? ;D